La Virgen de Urkupiña i la Virgen de Caacupé
Els immigrants llatinoamericans no obliden les seves tradicions ni les seves devocions, especialment quan es tracta de la Mare de Déu. Per això al llarg de l’any són nombroses les ocasions en què celebren la seva festa patronal portant a l’església del Carme la imatge de la seva patrona per a posar-la damunt l’altar durant la celebració de la Missa i venerar-la.
Així ho van fer un grup de bolivians el 15 d’agost, festa de la Mare de Déu Assumpta, amb la imatge de la Virgen de Urkupiña. També l’11 de setembre, un grup de paraguaians van voler celebrar la seva patrona, la Virgen de Caacupé.
A continuació hi una breu referència a ambdues advocacions marianes que Mossèn Joan Ramon va explicar a fi de compartir l’origen de la seva devoció amb els feligresos que havien assistit a l’Eucaristia.
La Virgen de Urkupiña es venerada a Cochabamba (Bolivia) des de l’inici de l’època colonial, a rel de l’aparició de la Mare de Déu Assumpta a una nena en una muntanya propera a la població de Quillacollo. Assabentats els seus pares, el sacerdot i alguns veïns un 15 d’agost van voler comprovar la veracitat del relat de la nena. Al desplaçar-se a l’indret de l’aparició, van veure com la Mare de Déu i el Nen pujaven lentament al cel. Estranyats preguntaven a la nena on era ‘la senyora’ i la nena responia assenyalant-la amb el dit: "Ork’o piña", "Ork’o piña", que en quítxua vol dir "ja és dalt de la muntanya”. Quan hi van anar, van trobar la imatge de la Verge Maria d’Urkupiña, nom castellanitzat amb el qual la venera tot el poble de Bolívia.
La Virgen de Caacupé es venera al Paraguay, a la vall de Caacupé. La Basílica de la Virgen de los Milagros, a Tobatí, és un punt de gran afluència de pelegrins per a demanar-li favors.
L’origen d’aquesta devoció se situa l’any 1600, quan un escultor guaraní convers de la missió franciscana de Tobatí era perseguit a mort per un grup d’indis Mbayaes. S’encomanà a la Immaculada Concepció prometent-li esculpir una imatge amb la fusta d’aquell arbre si el deslliurava dels enemics. La mare de Déu se li aparegué i li va dir en guaraní: ¡Ka’aguý cupe-pe!, que vol dir ‘¡ves darrera dels arbusts d’herba mate!’ L’indi convers es deslliurà miraculosament dels qui l’assetjaven i ja només va viure per complir la seva promesa: va tallar dues artístiques imatge de la Mare de Déu.